לבחור בקול הנכון

פסח, חג החירות. ריח האביב נישא באוויר ועמו ניחוח האקונומיקה... חדוות ההתחדשות בשיאה.
עבור רבות מנשות ישראל הדרך לבית נקי עוברת דרך שיעבוד.
אין ספק שחג הפסח דורש היערכות רבה. הוצאות הקניות המרובות, הילדים חסרי המסגרות, אפילו ההחלטה היכן לחגוג את ליל הסדר המשפחתי מצריכה אנרגיה רבה. נוסיף לכך את לחץ הניקיונות האינטנסיביים, וקיבלנו קרקע נוחה להתמוטטות נפשית.
נשים רבות אשר בשגרה מתפקדות ומצליחות להתמודד עם לחצים בצורה נורמטיבית, עשויות למצוא עצמן בתקופה שלפני החג במצוקה נפשית ובקושי להתמודד עמה. לחץ, מתח, דכדוך ובדידות הן רק חלק מהתחושות אותן תחווינה רבות. לעיתים קשה לנו לעמוד ברף הציפיות הבלתי סביר שהצבנו לעצמנו ואז נחוש גם אכזבה קשה וחוסר אונים.
אולם, אם נהיה מודעות לקושי ונקשיב לעצמנו ייתכן ונצליח להקטין אותו ואולי אף לגבור עליו.
ראשית חשוב לדעת כי שיתוף בן הזוג או חברה טובה עשויים בהחלט לשפר את המצב ולהפחית את התחושות הקשות. בנוסף, נוכל לנסות וללמד את עצמנו להתמודד עם הביקורת הפנימית שלנו.


צילום: freepik


לכולנו יש קולות פנימיים פעילים. לעיתים הקולות פועלים לטובתנו: מרגיעים, מעודדים, מחזקים ולעיתים הקולות ביקורתיים, מחלישים ואפילו תוקפניים. הקול המעודד יחמיא לנו: "כל הכבוד שהכנסת מכונה למרות שלא היה לך כוח", לעומתו הקול המחליש יבקר: "שוב צפית בסדרה במקום לשטוף כלים?" אנחנו רגילות לשמוע אותם אך נוכל לנסות להתגבר על הקולות הפנימיים השליליים, כאשר הם עולים, אם נתייחס לביקורת העצמית שלנו בסימן שאלה ולא כעובדה. למשל במקום משפטי ביקורת עצמית אוטומטיים כמו: "אני תמיד נכשל/ת, לעולם לא אצליח להשתלט על הבלגן, אין לי מה לנסות", נוכל לנסות לאתגר את הקול הביקורתי המקטין ולשאול: "האם אני באמת תמיד נכשלת? האם היו מקרים בהם כן הצלחתי למרות הכל?". נוכל לתרגל מחשבות ומשפטים מיטיבים כמו: "לפעמים קשה לי להתארגן אבל יש לי מגוון של כישורים ויכולות שבסופו של דבר יסייעו לי".
הדיבור הפנימי אפשרי ומצריך הקשבה וסבלנות, אך חשוב לזכור שבמקרים קיצוניים ובמיוחד אם החרדה והדכדוך מתגברים רצוי לפנות לעזרה מגורם מקצועי, ויפה שעה אחת קודם.

מאחלת לכולנו חירות פנימית.
חג שמח לכולכן אלופות!